Onze STUWA propeller stromingskap
Wilt u de hydraulische schroefasmoer omkappen en zo beschermen tegen cavitatie en corrosie? En tegelijk de afstroming van het water achter de schroef verbeteren? Dit kan! De Waal ontwikkelde hiervoor de fraaie propeller stromingskap.
De Waal voorziet haar schroefassysteem van steeds meer zelf ontwikkelde innovaties. Velen kennen de Stuwa afdichtingen, maar denk ook aan de succesvolle schroefasrem en de hydraulische schroefasmoer. De gehele installatie ziet er fraai uit en de schroefas zelf komt niet in contact met water. Sinds enige tijd wordt ook de koppelflensmoer voorzien van een hydraulische spanmogelijkheid. Als vijfde toevoeging is in juni 2019 de propeller stromingskap geïntroduceerd.
Cavitatie
Gebruikelijke schroefasmoeren gaan na enkele bedrijfsjaren corroderen. Bij sommige schepen treedt ook cavitatie op aan de moer en omliggende onderdelen. Naast de risico's die deze beschadigingen met zich mee brengen, ziet het er ook niet mooi uit. De Waal wilde corrosie en cavitatie van de moer tegengaan en gelijk de afstroming van het schroefwater verbeteren. Daarom heeft De Waal een kap ontwikkeld voor de eigen installaties, die deze problemen oplost en tegelijk zorgt voor iets meer rendement op de totale voortstuwing. De mooiere stroming van het water zorgt tevens voor minder cavitatie op de roerbladen. Als fraaie bijkomstigheid geeft de stromingskap uw onderwaterschip een mooi, strak uiterlijk.
Kwaliteit
Wie voor De Waal kiest, kiest naast degelijke kwaliteit ook voor een mooie afwerking. De kap wordt gemaakt van kunststof, waarbij standaard is gekozen voor een frisse blauwe kleur. De stromingskap past precies over de hydraulische schroefasmoeren van De Waal. De kap wordt over de moer heen gemonteerd door middel van een verzonken bout, waardoor de afstroming optimaal is. De kap is in verschillende maatvoeringen uit voorraad leverbaar. Daarnaast behoort enkelstuks maatwerk tot de mogelijkheden. Het is voor het eerst dat een stromingskap in serie toegepast wordt bij conventionele en duurzame schroefasaandrijvingen in de binnenvaart.